Kondition - Styrka - Rörlighet

 

Passbeskrivning

 

Vi har olika inriktning på passen och för att ni lättare ska orientera er så har vi valt att sätta olika namn på passen.
Om du går på alla våra pass så kommer du att ha tränat med bland annat skivstång, hantlar, tunga bollar, kettlebells olika konditionsmaskiner och gymnastik med kroppsvikten.
Alla passen har stort fokus på din kroppskontroll, teknik och rätt utförande.
Du kommer att förbättra din kroppsmedvetenhet och hållning samt lära dig hur du ska lyfta saker ordentligt.
Du kommer att bli stark inifrån och ut. Från bål och rygg och ut i armar och ben.

 

Weightlifting & WOD

Detta är ett ganska klasiskt CrossFit pass där vi tränar på de olympiska lyften och sedan kör en högintensivt del.

Ni som gillar CrossFit kommer inte bli besvikna. 
Passet startar med fokus på Olympiska lyft med skivstång. Teknik, grundlig genomgång, styrka och explosivitet är några av ingredienserna här.
Sedan går vi vidare och kör en WOD/Metcon. En riktigt svettigt del som innehåller klassiska CrossFit övningar som pull-ups, burpees, cleans, push-ups, wall-balls, box-jumps m.m.

 

Strength & Conditioning

Vi startar passet med ett baslyft som t.ex marklyft/deadlift.
Resten av passet är i cirkelträningsformat där du slipper tänka på reps utan du bara kör på tills intervallen är slut.

Vi kör ofta ensides övningar som t.ex 1-arms pressar/roddar och olika utfall, kroppsviktsövningar, bära och kasta bollar och många andra roliga och pulshöjande övningar.

 

Metcon

 

 

På kvällen är passet 50 min så om du vill gå på Pilates efter så har du sparat lite energi till dess. På morgonen är passet 60 min och vi startar passet med gymnastisk styrketräning med mycket fokus på teknik, hållning och bål.

 

Pilates

Bygg upp en stark och smidig kropp med fokus på din hållning och coremuskulatur.
Minska stress och kom i balans med andningsövningar och långsamma rörelser till lugn musik.

Det spelar ingen roll om du är nybörjare eller har tränat pilates en tid.
Du lägger träningen på din nivå och instruktören visar dig alternativ oavsett träningsnivå.
Övningarna är uppbyggda i steg och du stannar i det steg där du känner dig tryggast och bäst kan utföra övningen.
Vi avslutar de flesta pass med en kort stunds avslappning.

 

Weightlifting

100% fokus på de två olympiska lyften Snatch (ryck) och Clean & Jerk (stöt).
Ett perfekt pass för dig som i lugm och ro vill lära dig och utveckla denna sport.

Vi avslutar passet med lite extra styrketräning för överkroppen.

 

Endurance

Detta pass kommer få dig att svettas ordentligt. Vi kör ett längre pass, ca 30-40min och oftast i par vilket är väldigt uppskattat.

Vi använer oss oftast av våra konditionsmaskiner Concept 2 Rower, Ski-Erg och Air-Bike men även hantlar, lådor att hoppa på, wall-balls, kettlebells och skivstång.
Ett rejält pass som passar perfekt inför helgen!

 

Ungdomar

Träning för er som går i skolan åk 3-9.
Vi anpassar övningar och redskap efter barnens ålder och utveckling. Vi har stort fokus på teknik, rörlighet och kroppskontroll.
Vi utför styrketräning, gymnastik och olympiska lyft med tillräcklig vila för att god teknik ska hållas.
Vi avslutar passen med flås och uthållighetsstyrka. Oftast i form av en träningsutmaning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utgångna pass

 

 


3D


I detta pass får du på ett roligt sätt utmana både din balans, koordination och styrka. Vi  förbereder dig inför både vardagens och idrottens olika rörelser. Du får röra dig fritt i  rummet både framåt, bakåt, sidleds samt i rotation och antirotaion. 
Istället för att isolera muskelgrupper så integrerar du hela kroppen.  
Vi använder oss ibland av en matta som heter Procedos platform 9 och som hjäper oss att utföra  rörelser i olika vinklar.
För att öka styrkan tar vi hjälp av t.ex hantlar och medicinbollar. 

Många gånger kör vi cirkelträning där du inte behöver räkna reps utan kan bara köra på.
Vi arbetar främst med kroppsvikten, tunga bollar, kettlebells, hantlar m.m.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Passen nedan körs inte längre.

 

MobilityCore

Med fokus på rörlighet, styrka och  bålmuskulaturen, tränar vi hela kroppen till  härlig bakgrundsmusik.

Rörelserna är långsamma och varvas med  flöden där vi rör oss hela tiden samt statiska  positioner.

Övningarna visas i olika variationer så du kan anpassa träningen till din nivå.

Du tränar även andning och koncentration för att reducera stress.

MobilityCore avslutas med avslappning och du lämnar passet med ett lugnt och harmoniskt sinne.

 

Kettlebells

Ett effektivt 30 minuters pass som pasar alla  nivåer. Du väljer själv vilken vikt du ska  använda.
Kettlebells är det prefekta sättet att kunna träna upp din styrka i rörelse. 
Alla övningar utgår från en stark core där du jobbar med en lugn och kontrollerad andning.
Med en kettlebell tränar du upp både din kondition och styrka samt koordination och  balans. 

 

HIIT - High Intensive Interval Training

Enormt effektiva och utmanande 30 min.
Här jobbar vi i intervaller, främst med vår egen kroppsvikt (eller lättare externa vikter).
Vilorna är viktiga då vi behöver återhämta oss för att orka köra stenhårt igen.
Vi använder oss av mycket ben och hoppövningar som får dig att svettas rejält och får ditt hjärta och lungorna att få arbeta stenhårt.